EN / CZ
24. 5. 2024

CAROUSEL OF EMOTIONS

How to handle finding out shocking information on a first date? What precedes the rise of authoritarian regimes? What pitfalls await young women today? How to survive in an extremely competitive environment without losing face? And how to survive a physical assault and still emerge victorious? These are not the only questions posed by the YOUNG & SHORT, which brings answers in the form of five short films from leading European festivals. The animated, documentary and fiction films are not afraid of bold themes and at the same time show the diversity of contemporary filmmaking approaches. The films for distribution were selected by young jurors aged 15 - 19, as part of the first phase of the YOUNG & SHORT project.

If you are interested in films from our distribution, please contact our distribution coordinator.

The films can be individually combined with the films from Hidden World, The Abyss and What If?

Total duration is 80 minutes.

 

RISING ABOVE (dir. Natálie Durchánková, Czech Republic, 2023, 4 minutes)

Streets, trees, lamps. A blow, the dull snap of a broken rib, an explosion of pain. Extremely suggestive but subtly animated, the film shows the experience of a drastic rape from the victim's point of view. Just when you want to look away in despair, the narrative turns around and shows above all the incredible strength behind overcoming such trauma. Natálie Durchánková's empowering film was nominated for a Student Oscar.

 

NEJRAJSÍ KÚT V SÍROM SVETE (r. Robert Mihály, Slovakia, 2022, 25 minutes)

What is fascism? A fictional TV reporter, originally from Ukraine, visits various events, actors and public protests in an attempt to understand the Slovak socio-political reality. She encounters the inability to reflect on her own language and history and captures the heated social mood leading to the emergence of a new authoritarianism. The documentary essay holds up a mirror not only to contemporary Slovakia, but also to neighbouring countries that may soon suffer a similar fate.

 

SALMON (dir. Mattis Heurlin, Denmark, 2023, 23 minutes)

In a Nordic Michelin restaurant, they strive for absolute perfection every day. But perfection has never been more essential than right now at table seventeen. One mistake and everything can come crashing down. A young chef who just got the opportunity he's been waiting for. This heated salmon drama reveals not only the workings of top restaurants, but also the most common human failings. Because often the biggest mistake is not the mistake itself, but the desperate attempt to cover it up.

 

TEXT ME WHEN YOU GET HOME XX (dir. Niklas Bauer, Germany, 2022, 11 minutes)

A young woman in the middle of the night on her way home in a taxi. An innocent conversation quickly turns to more intimate topics and the atmosphere gradually thickens. A few deft shortcuts and the car soon curls up on a remote road somewhere on the periphery. What is intention and what is coincidence? Write When You Get Home is one contribution to the endless but still very topical debate about sexualised violence.

 

NICHT DIE 80ER (dir. Marleen Valien, Germany, 2022, 17 minutes)

Two people, one restaurant, a few prejudices, some fish and a lot of mistakes. The nervousness of a first date is quickly dispelled by a spontaneous kiss. But an unexpected confession follows. A young girl must quickly decide how to react to the situation. Meanwhile, a waiter asks for a Yelp review. The situation is becoming intensely uncomfortable for everyone. The latest film from successful young director Marleen Valien bravely builds the awkwardness to the limit while presenting important themes. Above all, it makes us think: how would we react in such a moment?

Přes střepy

Ulice, stromy, lampy. Rána, tupé lupnutí zlomeného žebra, exploze bolesti. Extrémně sugestivní ale decentně animovaný film ukazuje z pohledu oběti zkušenost s drastickým znásilněním. Když už chcete v zoufalství odvrátit zrak, vyprávění se otočí a ukazuje především neskutečnou sílu, která stojí za překonáním takového traumatu. Posilující snímek Natálie Durchánkové byl nominován na Studentského Oscara.

 

Najkrajší kút v šírom svete

Co je to fašismus? Reportérka fiktivní televize, původem z Ukrajiny, navštěvuje nejrůznější události, aktéry a veřejné protesty, ve snaze pochopit slovenskou společensko-politickou realitu. Naráží na neschopnost reflektovat vlastní jazyk i historii a zachycuje vyhrocené společenské nálady vedoucí ke vzniku nového autoritářství. Dokumentární esej nastavuje zrcadlo nejen současnému Slovensku, ale i okolním státům, které může brzy postihnout podobný osud.

 

Losos

V jedné severské michelinské restauraci usilují o naprostou dokonalost každý den. Ale dokonalost nikdy nebyla tak zásadní jako právě dnes u stolu sedmnáct. Jediná chyba a všechno se může zhroutit. O tom se přesvědčí i mladý kuchař, který zrovna teď dostal příležitost, na kterou celou dobu čekal. Vyhrocené lososové drama odkrývá nejen fungování špičkových restaurací, ale i nejběžnějších lidských selhání. Protože mnohdy největší chybou není chyba samotná, ale zoufalá snaha ji zakrýt.

 

Napiš, až dorazíš domů

Mladá žena uprostřed noci na cestě domů taxíkem. Nevinná konverzace se rychle stáčí k intimnějším tématům a atmosféra postupně houstne. Pár obratných zkratek a auto se brzy kodrcá na odlehlé silnici kdesi na periferii. Co je záměr a co náhoda? Film Napiš, až dorazíš domů je jedním z příspěvků k nekonečné, ale stále velmi aktuální debatě o sexualizovaném násilí.

 

Nejsme v osmdesátkách

Dva lidé, jedna restaurace, pár předsudků, trochu ryb a hodně chyb. Nervozitu z prvního rande rychle rozptýlí spontánní polibek. Následuje však nečekané přiznání. Mladá dívka se musí rychle rozhodnout, jak na danou situaci zareaguje. Mezitím číšník prosí o recenzi na Yelp. Situace začíná být bytostně nepříjemná úplně pro všechny. Nejnovější snímek úspěšné mladé režisérky Marleen Valien bravurně buduje trapno na hranici únosnosti a zároveň předkládá důležitá témata. Především nás ale nutí se zamyslet, jak bychom v takovém momentě zareagovali my?

Related